שיטות ההכנה הרוקחיות

בית מרקחת טריפוליום מתפתח ושואף לייצג במלוא מובן המשמעות את המונח "בית מרקחת" : בית של רקיחה, העשרת הידע והעצמת היכולת הקלינית של קהל המטפלים.
לקחנו על עצמנו באופן חלוצי את המשימה של הרחבת ארגז הכלים של המטפל, וזאת תוך הנגשת שיטות הכנה מסורתיות בשילוב עם ידע ומיכשור מודרני.
על מנת לממש את הגישה ההוליסטית של שימוש בצמח השלם, בצורתו הטבעית ביותר, בעבור האדם השלם, איננו מתפשרים על איכות החומרים, כמו גם על שיטות ההכנה וכוח האדם.
מקורות ידע לשיטות הכנה, עליהם אנו נשענים, נמצאים בספרות המקצועית, ידע שמועבר ממורה לתלמיד וניסיון רב שנים בעיבוד צמחי מרפא. מניסיוננו, אופן ההכנה של המרשם עשוי להיות קריטי להצלחת הטיפול.

כמה משיטות ההכנה הנהוגות בבית המרקחת מובאות בפניכם כאן.

צמחים גולמיים יבשים RAW/ חליטה

בבית המרקחת קיים מגוון רחב של צמחים גולמיים, כ 600 צמחים, מן המקובלים ברפואת הצמחים המערביים, רפואה סינית מסורתית, צמחי הבר של ארצנו, וצמחים איורוודים. ניתן להזמין צמחים בודדים או תערובות צמחים להכנת חליטות או מרתחים סינים.

גידול הצמחים, חלקו נעשה בחוות הגידול שלנו, חלקו ע"י מגדלי צמחים מטעמנו בארץ וברובו מיובא מספקים מורשים בשוויץ, גרמניה, ארה"ב וסין. ברשותנו ידע רב בתחום גידול צמחי המרפא וכך אנו שמים דגש ראשית על שימוש בצמחים הרשמיים (סוג ומין בוטני) ועל החלק הרפואי הרשמי של הצמח.

טינקטורה

שיטת הכנה המבוססת על השריית הצמחים במדיום מימי אלכוהולי תוך שמירה על יחס מיצוי בין החומר הבוטני אל נפח המדיום המימי אלכוהולי. המדיום המימי-אלכוהולי סופח אליו את תכונות הצמח ואת החומרים הפעילים שבו. יחס המיצוי הנהוג אצלנו הוא 1:3 (נפח:משקל) בעבור צמחים יבשים, יחס 1:1 בעבור צמחים טריים. כל צמח בהתחשב בחלקו הבוטני, באופיו וברכיביו הכימיים יושרה בריכוז אלכוהול המתאים לו.

חוקי משרד הבריאות אוסרים מתן טינקטורה לפעוטות מתחת לגיל שנתיים ומן הראוי להימנע בשעת הריון, נטילת תרופות, הנקה ומצבים פתולוגיים כדוגמת חולשת כבד\כליות.

טינקטורה מנודפת אלכוהול

בשיטת הכנה זו מוחלף מדיום השימור האלכוהולי בגליצרין צמחי. לאחר הכנת פורמולה אישית מטינקטורה, עוברת ההכנה תהליך נידוף אלכוהול באופן מבוקר. בסיום נידוף האלכוהול אנו מוסיפים גליצרין צמחי,ישנה אפשרות לתוספת דבש,סירופ חרובים ומולסה, עד להשלמת הנפח המקורי של הפורמולה. שיטה זו נהנית מהיתרון של מיצוי איכותי של הצמח באלכוהול, וממוצר סופי אשר אינו מכיל אלכוהול אך שומר על איכות המיצוי ואינו מדולל.

טאנג (מרק) אישי

טאנג הינו בישול צמחים מסורתי ע"פ מרשם אישי ודגשי בישול פרטניים, הנהוג ברפואה הסינית. אנו משרים את הצמחים הגולמיים במים. לאחר מכן עוברים הצמחים הרתחה ובישול ראשון. בהמשך אנו מסננים את הנוזלים וממשיכים את הבישול עם מים חדשים למיצוי רכיבי צמחים נוספים. טוחנים את כל הנוזלים והצמחים לעיסה סמיכה(מרק עשיר). סוחטים ומשמרים בחומרים טבעיים בלבד, גליצרין צמחי \ אלכוהול \ דבש \ סירופ חרובים \ מולסה, וללא שימוש בחומרי שימור סינתטיים. בסוף התהליך מתקבל מוצר עשיר ושופע כל טוב.

צמחים טחונים לאבקה

צמחים טחונים לאבקה, מייצגים במלואם את אופי הצמח ללא כל תוספת או חסר. את הצמחים אנו טוחנים במעבדת בית המרקחת בעזרת מכשור ייעודי.
השימוש באבקה מתאים ל: שימוש בקפסולות , שקיות תה לחליטה או בישול, ערבוב במים חמים ובליעה,  שימוש חיצוני ברטייה (קומפרס), ערבוב במזון.

צורת הכנה זאת קיימת בספרות עתיקה של רפואות מזרחיות: רפואה סינית עתיקה (TCM), איורוודה, רפואה טיבטית ועוד אך במידת מה הוזנחה ופחות נוחה לחיך האדם המערבי.

אקסטרקטים יבשים

מיצוי צמח לכדי "אקסטרקט יבש" מתבצע במספר שיטות בהן הצמח עובר מיצוי במגוון ממסים. שיטת מיצוי זו הינה מתועשת ומשנה את האופי ההוליסטי של הצמח והמאזן בין האנרגטיקה לרכיבים הכימיים הקיימים בצמח. אקסטרקט יבש אכן מבטא ריכוז גבוה יותר של חומרים אשר מוצו מהצמח השלם ומעניק למוצר חיי מדף ארוכים. אך מנגד מייצג אופי חד צדדי יותר .תהליך זה מרכז את תכונות הצמח ומקטין את הנפח ובכך מקל על אופן הנטילה מבחינת טעמים ונוחות ומצד שני מתרחק מאופיו השלם של הצמח. נציין שלוש שיטות עיקריות:

גרנולות: מיצוי יבש ביחס 5:1 אשר מדולל ל 2.5:1 בשל הוספת עמילן תירס \ חומר מונע התגיישות. חומר המיצוי הינו מים ורכיבי הצמח מקבלים ביטוי במוצר הסופי.
אקסטרקטים ע"פ יחס הכנה (5:1, 10:1) : נקראים DE) Dry Extraxt).
חומרי המיצוי הינם סולבנטים ושארתיות ברמת PPM ע"פ אנליזה. עוצמת ההכנה על פי יחס המיצוי. קיים ביטוי סביר של רכיבי הצמח במוצר הסופי.
אקסטרקטים תקניים : נקראים SDE) Standardized Dry Extract).
חומרי המיצוי הינם סולבנטים ושארתיות ברמת PPM ע"פ אנליזה. עוצמת ההכנה על פי אחוז חומרים פעילים. ביטוי של קבוצת חומרים מסוימת הנחשבת לחומר הפעיל במוצר הסופי.

CAP SILYBUM PUNICA

תרסיס

התרסיס הינו מדיום אלכוהולי/ מימי הנארז בבקבוק בעל פקק מרסס.                                תרסיס יכול להיות מורכב משילוב של טינקטורת, הידרוסולים, שמנים אתריים וגליצרין יעילותו מתבטאת בספיגה מהירה, בשימוש מקומי, בשימוש חיצוני או בשימוש במינון נמוך.

שמנים מושרים

השריית צמחי מרפא בשמן צמחי בכבישה קרה, בתנאים מדודים ומבוקרים. לאחר ההשרייה השמן נסחט ונשמר. בצורת הכנה זו אנו מעשירים את תכונותיו המיטיבות של השמן הצמחי, אשר סופח אליו את החומרים הפעילים של הצמח. את השמן ניתן לצרוך כמו שהוא, והינו בסיס משובח ליישומים חיצוניים כגון משחות וקרמים.

שמנים מושרים בתוספת שמנים אתריים

הכנה זו מעשירה ומדגישה עוד יותר את תכונותיו המרפאות של השמן המושרה ונותנות לו כיוון ממוקד יותר. לדוגמה הנעת דם \ אלחוש \ חדירה לריכוך סטגנציה \ פעילות אנטי-דלקתית \ ריפוי ושיקום עור \ חיטוי וקטילת פתוגנים.

משחות וקרמים

משחות וקרמים מהווים הרבה פעמים המשך טבעי לטיפול הפנימי או טיפול בפני עצמו. אנו מכינים אותם על בסיס של שמנים מושרים בשילוב שמנים אתריים, שמנים צמחיים בכבישה קרה ושעוות דבורים או על בסיס של ג'ל אלוורה וקרם בסיס אליהם אנו מוסיפים הידרוסולים,שמנים מושרים, שמנים אתרים וטינקטורות. מוצרים אלו משמשים למגוון יישומים לטיפול וריפוי של בעיות בעור.

נרות

אנו משתמשים בשמנים מושרים וחמאות להכנת מוצר מוקפד זה.השמנים נמזגים לתבניות ייעודיות היגייניות ואלו נשמרות בתנאים מבוקרים. הנרות לשימוש וגינלי או רקטאלי.

בחירת דרך מתן הצמח

CAP CURCUME

כשם שאנו מקפידים על בחירת הצמחים המתאימים, עלינו להקפיד גם על בחירת דרך מתן הצמחים בהתאם לקונסטיטוציה \ פתולוגיה \ אבחון. ישנה חשיבות רבה לאופן בו הצמח מעובד ויש לכך השפעה ישירה על רקמות הגוף וכתוצאה מכך, כמובן, השפעה על אופן התגובה של הגוף לחומר.
מירתח – רותח, עולה עם האדים ישירות למקום הנדרש.
סירופ – יותר שוקע ופנימי, מזין באופיו.  על בסיס דבש או חרובים, מזין ומשקם ריריות.
סירופ על בסיס אלכוהול וגליצרין, מניע וקצת מזין.

טינקטורה – מניעה, חודרת, מזרימה, מחממת, מגרה ריריות, משפיע על הקונסטיטוציה.
*חוקי משרד הבריאות אוסרים מתן טינקטורה לפעוטות מתחת לגיל שנתיים.
טינקטורה מנודפת – שינוי אופי הפורמולה ממדיום אלכוהולי מחמם, מניע, מגרה ריריות, למדיום סמיך, שוקע, מסכך ריריות.
טיפול בטוח יותר במצבים דלקתיים בריריות העיכול, הריון\הנקה, ילדים, כבד רגיש וכו'.
צמחים טחונים לאבקה – אפקט מתפזר על הריריות, וכך מפזר מסות, גושים, תקיעות וסטגנציה.

פורמולה פסיפלורה